Löpning , gym eller annan idrott

Är så sjukt sugen på att börja träna. Då menar jag träna mig själv utöver ridning . Har provat löpning , gymmar osv.

Men är lite nyfiken på ev prova nåt annat. Vad gör du ? Gymmar du eller håller på med någon annan idrott? Kom gärna med tips och idéer ?!

blogstats trackingpixel

44 reaktion på “Löpning , gym eller annan idrott

  1. Cykla MTB!! (Mountainbike) så sjukt kul och GRYM träning! Adrenalin-kick, balans och flås jobbas upp och vem vill inte ha snygga ben och rumpa liksom? 😉 rekommenderad starkt!

  2. Jag cyklar mountainbike, vilket är en fantastisk träningsform. Det är otroligt jobbigt då det blir som intervallträning hela tiden när man ska upp och ner för backar i skogen och ta sig över stenar, rötter etc. Det är även mycket balansträning och väldigt bra träning för huvudet – man måste hela tiden planera vägval, vilket gör att man inte hinner bli uttråkad. Dessutom får man komma ut i skogen och njuta av naturen, vilket jag verkligen uppskattar. Och det är så himla kul! 😀 Känner stor skillnad på min kondition sedan jag började med mountainbike, även om jag var rätt vältränad innan. Upplever också att det är ett bra komplement till ridning faktiskt. Jag har fått riktigt bra uthållighet och flås, samt fått mycket bättre bål- och benstyrka. Kan tänka mig att det skulle passa dig som gillar utmaningar och lite fart och fläkt 😉

  3. Jag motionssimmar ibland och det är bra träning för hela kroppen/flåset och skönt att få vara i vattnet en stund utan krav på att det ska gå fort eller så. Sedan kan jag verkligen rekommendera om ditt gym har pass att gå på t.ex danspass eller liknande det är jättekul och man får sjuk feeling när hela salen kör för fullt!

  4. Just nu så gymmar jag cirka 5-6 gånger i veckan beroende på hur veckan ser ut. Men oftast blir det 4 pass styrketräning där jag delar upp alla muskelgrupper plus 1 konditionspass. Red även på ridskola 1 gång när terminen var igång.

    Men ska hyra en häst till hösten så då blir det stallet varje dag plus ca 4 träningsdagar utöver det ☺️

  5. Utöver ridningen och mina hästar orienterar jag, cyklar mtb och spelar bandy. Så sjukt kul. Det ända tråkiga är att jag måste gå upp kl 5 varje morgon för att hinnan innan skolan…

  6. Jag dansar balett vilket inte kanske låter svårt men att träna balettliknande träningar stärker de mindre musklerna i kroppen man oftast inte kommer åt när man tränar själv. Det ger även bra kondition, uthållighet och smidighet! Finns massor av liknande pass på gym och föreningar osv

  7. Utöver ridningen brukar jag cykla MTB! Extremt roligt när man hittar bra stigar, och dessutom väldigt bra träning. Har upplevt en ordentlig förbättring i både ridningen och min allmäna fysik sedan jag började. Dessutom bjuder det på en massa roliga utmaningar!!

  8. Kolla ”Les mills on demand” – det är flera olika träningspass på nätet där man kan göra 30min eller längre pass! Tycker det är super bra då det finns flera olika typer av träning och man kan göra dem hemma när man har tid.

  9. FRIIDROTT! Du skulle säkert va snabb explosiv odu stark. Bra kroppstyp för hopp och sprint. Finns dessutom massa grymma klubbar kring dig!!

  10. Jag brukade jogga förut men tröttnade och tyckte att det blev väldigt tråkigt. Jag har själv inte till gång till gym varje dag i veckan. Och brukar därför bygga upp som agility hinder. Som jag springer och hoppar själv. Jag gör som en liten twist på joggningen. Kan vara kul att göra något lite annorlunda och du som har hund kanske redan har agility hinder. Med tiden blir man väldigt flexibel och kan då hoppa högre. Det tränar både bål och ben musklerna. Älskar det och man blir glad när man slår nya höjd rekord plus att du kan ju göra det för skojs skull med kompisar också.

  11. Kolla ”Les mills on demand” – det är flera olika träningspass på nätet där man kan göra 30min eller längre pass! Tycker det är super bra då det finns flera olika typer av träning och man kan göra dem hemma när man har tid :)

  12. Jag satsar på min kampsport taekwondo. Men till sidan av det går jag och tränar tynglyftning och där med bygger upp lite mer muskler. Tycker det är väldigt nyttigt för koppen att man kombinerar sin sport med någon annan. Rekommenderar starkt att söka kontakt med något som heter Ifc träning center. Där kan man bland annat få hjälp med sin satsning och dom hjälper en med att bygga upp dom musklerna man behöver lite extra till sin sport. Kan tillägga att det ligger i Skurup så nära där du bor.

  13. Själv spelar jag fotboll och friidrottar, men tycker att du borde köra klättring! Stärker hela kroppen och är SJUKT kul. :-)

    • +1 på detta. Dock så boulderar jag.. (utan rep och inte så höga väggar för er som undrar) de är lite mer krävande styrkemässigt. Som sagt äver, behöver mycker fokus och teknik. Älskar det!

  14. Jag skulle tipsa dig om Box! Det är en typ av boxning, fast inte för att kunna boxas mot nån, utan bara för att träna. Man slår mot kuddar som en annan person håller i. Skitjobbigt och verkligen skitkul!

  15. TRX! Så roligt och utmanande. Du bygger muskler och bra kondis om du kopplar in sådana övningar. Även balans. Tror att amerikanska soldater tog fram tekniken för att alltid kunna ha med utrustningen överallt. Är en väldigt billig sport.

  16. Yoga och pilates brukar vara himla bra för ryttare, för att verkligen stärka de små inre musklerna som man har användning av i sadeln sen (och bra stretch av höftböjarna!) samt att man med pilates kan bygga riktigt snygga muskler bara med hjälp av kroppsvikten. Båda går dessutom att utöva var man vill, och är man i en stressig period kan yogan användas som avslappning. Finns massor av videos att följa på youtube, jag tycker att blogilates brukar göra vettiga :)

  17. Crossfit!
    Väldigt effektiv och snabb(om sä önskas) träning. Du blir smidig, snabb och stark! Ultimata all round sporten!:)

  18. Jag ville också ha något utöver ridningen och jag började i ett nystartat innebandylag. Tror de flesta hästtjejer passar som innebandyspelare då man är tuff och vill utvecklas. Du måste testa för det är så sjukt jävla roligt!

  19. Såg massa reklam för något som heter Body Boss! Tänkte jag skulle testa då det såg ut att ge väldigt bra resultat (som all reklam)
    Du får ett 12 veckors program där du tränar HIIT program (en form av rotationsptogram med flera övningar du byter emellan) hela träningspasset tar i runda slängar ca 30 min med uppvärmning och stretching! Du tränar 3 dagar i veckan (mån,ons,fre) och på tis och Tors så går jag ut och går Pw, helgen är du ”fri”
    Inget kostschema men du kanske inte ska vräka i dig onyttigheter.
    Är inne på vecka 5, har gått ner 5 kg och 9 cm runt midjan!!
    Har fått jäkligt mycket bättre kondis och känner mig sjukt mycket starkare i kroppen, framför allt bålen som är så viktig i ridningen!
    Bästa är att man kam göra övningarna vart som helst, jag kör hemma i trädgården!

    Sjukt effektivt och inte så tidskrävande för oss som har mycket annat att göra och inte hinner/orkar lägga ner flera timmar per dag!
    Googla det! Jag tycker det är fantastiskt!

  20. Jag springer rätt mycket tillsammans med min hund, så kallat canicross (terränglöpning med hund). Det är fantastiskt roligt, och de dagar man känner sig lite lat själv så tar man sig ut ändå för att hunden behöver få sin träning.

  21. Jag har själv löptränat väldigt mycket samt gymmat i perioder och under alla år haft egna hästar samtidigt. Jag tycker om att känna mig stark och smidig och jag har för mig att jag läst att du känner detsamma. Men vill också att träningen ska hjälpa till att bli en bättre ryttare.
    Testade poledance två terminer och det var bland det roligaste och svåraste jag gjort! Och det gav resultat i ridningen, blev smidigare och ännu stabilare i bålpartiet, som vi ryttare redan är otroligt starka i. Kan verkligen rekommendera det!
    Kram Erika

  22. Friidrott! Det är något som jag tror passar åt de flesta, eftersom det finns så många olika grenar att välja mellan. Dessutom tränar man mångsidigt och man får mycket bättre kondition, styrka, spänst osv. osv. Som någon redan har skrivit så är du säkert explosiv och stark och skulle säkert passa som sprinter eller som hoppare. Absolut värt att testa friidrott!

  23. Jag rekommenderar Taekwondo. Vilket är en sydkoreansk kampsport där man jobbar mycket med benen. I taekwondo är det mycket sparkar och endast lite slag. Taekwondo ger dig ökad smidighet, kontroll, uthållighet, kondition, psyke, teknik och snabbhet/explosivitet. Om du gillar att använda benen och vara snabb på fötterna så rekommendera jag Taekwondo :)
    En klubb jag rekommenderar är Malmö KFUM taekwondo. Vilket är en mycket framgångsrik klubb med otroligt stöttande tränare som tror på dig och vill hjälpa dig att utvecklas. Klubben har en otrolig sammanhållning där alla känns som en familj!

  24. Utöver ridningen håller jag på med innebandy. Tycker det är en bra kombo då du genom innebandyn får med både kondition och styrka som kommer till nytta i ridningen. Har hållit på med båda sporterna i över 9 år och det är hur kul som helst!

  25. Pilates och styrketräning – älskar det! Och mycket bra för oss ryttare att träna då det ger balans/styrka.
    Även löpning är super!!

  26. Crossfit!! Grymt rolig träningsform som påminner om gym men är mycket explosivare och 100 gånger roligare. Man känner sig stark i kroppen och kickar igång energi, sjukt motiverande!! Rekommenderas starkt!

  27. Jag spelar tennis utöver stalltimmarna, cykla är också riktigt roligt!! Distans eller på mtb i skog och mark <3 hoppas du hittar en träningsform som du gillar! Kram

  28. Jag spelar tennis utöver stalltimmarna, cykla är också riktigt roligt!! Distans, försöka slå hastighetsrekord till en viss plats eller mtb runt på stigar i skogen. Jag har en crosscykel och då kan man göra allt det där på ett bra sätt, en sån cykel har väldigt lite begränsningar! (om man inte kör hardcore mtb förstås) hoppas du hittar en träningsform som du gillar!! Puss och kram

  29. Testa crossfit eller gruppträning!! Finns ett gym i Skurup (L9 Fitness) där man kan få prova gratis 1 vecka, där man får testa gymmet, L9 Boxen (tex crossfit o WOD) och gruppträningen (tex spinning, body pump o cirkelträning) under 1 vecka. Gruppträningen blir extra rolig om man tar med sig förälder/syskon/kompis så man gör något tillsammans, o i L9 Boxen kommer alla varandra väldigt nära o är superbra om man vill lära känna nya människor (: CHECK IT OUT GUUUURL:
    http://www.l9fitness.se/träningcenter/skurup-29792834

  30. Pröva gymnastik? Tränade de förut man blir sjukt stark i typ allt, även koncentration osv, i början e de ju mest lära sug stå på händer och kordination och kondition lix, skulle va kul å se dig pröva de?❤️

  31. Utöver ridning, stallpyssel och övrig varierad träning så tränar jag gymnastik. Sjukt bra stabilitetsstyrka för exakt hela kroppen som man har nytta av i sadeln. Även utmanande för modet att göra övningar och lita på att man kan och vågar testa nya samt ökar kroppskontrollen och kroppsmedvetenheten något otroligt. Balans, styrka, koordination, spänst, explosivitet och uthållighet – allt i ett! Många gymnastikföreningar har grupper för vuxna/ungdoms nybörjare och gamla gymnaster som haft uppehåll. Hör dig för där du bor eller kom och prova på i min grupp om tillfälle ges (västerås). Rekommenderar starkt!

  32. Börja med styrketräning. Det är sjukt givande till ridning, anlita en BRA personlig tränare som lär dig marklyft och knäböj! Dom två övningarna stärker för det mesta benen och även rygg. Det är inte bara bra för att bli bättre och starkare i ridningen utan du slipper mindre slitage på dig själv i framtiden eftersom du bygger upp en bra stark grund på dig själv! Sedan tycker jag att jobba kondition/jogga är sjukt bra till ridning men har läst att du redan gör (y)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>